SiaPa KaTa MeLaYu TaK RaJiN MeMBaCa

Sebenarnya aku menjadi amat marah bila orang cakap masyarakat kita ni tak rajin membaca. Pergilah kemana sahaja kedai majalah, korang semua pasti akan melihat ramai orang kita duk belek surat khabar Harian Metro, baca majalah Mangga dan Mastika. Kalau korang pegi dekat tempat yang menyediakan akhbar percuma, pasti anda akan melihat tak kurangnya orang kita, berbanding dgn kaum lain yang berpusu-pusu untuk mengambil akhbar tersebut. Mestilah untuk bacakan, takkan nak buat lapik atau bungkus nasi lemak je kut. Kalau orang kita tak rajin membaca, tak adalah makin banyak akhbar-akhbar baru muncul di pasaran dan majalah-majalah baru di kedai majalah. Ni menunjukkan ada jer permintaan untuk akhbar dan majalah.

Dan yang paling aku banyak lihat, adalah orang kita membaca pesanan SMS di mana-mana sahaja kita berada. Ketika di pejabat, menunggu bas dan di dalam tren komuter atau pun Star dan Putra (ada sekali tu, aku tengok satu row tempat duduk Star, memegang telefon bimbit membaca dan menjawab pesanan SMS), pasti akan nampak situasi orang membaca. Jadi, dimanakah kebenaran perkara ini?

Mungkin, kenyataan tak rajin membaca tu perlu dikupas atau diberi nafas baru, sebagai contoh, kurang membaca sesuatu yang memberikan pengetahuan. Hmmmmm, maaf kalau entry ini dianggap menyindir dan kurang disenangi, tapi korang tak rasa ada kebenaran ke disebalik entry ni?

13 Response to "SiaPa KaTa MeLaYu TaK RaJiN MeMBaCa"

  1. oranglidi says:
    May 31, 2009 at 3:14 AM

    baca menda ilmiah lain dgn membaca runcit-runcit..

    orang duk cakap yang masyarakat kite x suke bace mende2 ilmiah kot.. bacaan runcitan mesti a kite biase (surat khabar, majalah, komik, artikel picisan, sms, n seangkatan..)

  2. AiE bAhRi says:
    May 31, 2009 at 3:26 AM

    Orang melayu bukan malas membaca tapi malas nak tunjukkan..
    Cuba lihat, anak melayu juga yg cemerlang dalam SPM baru2 ini.

  3. GRuNGe says:
    May 31, 2009 at 3:36 AM

    Oranglidi: Rasanya betul kut, kurang baca bahan ilmiah.

    Aie bahri: Tak salah juga kata kamu, yang cemerlang orang kita juga.

    Rasa confuse dengan entry sendiri. ;)

  4. Cik Skaf says:
    May 31, 2009 at 11:01 AM

    setuju dgn org lidi, yg mereka (org2 yang mbuat kajian ttg habit membaca dikalangan org kita)maksudkan adalah krg membaca bahan2 ilmiah dalam bentuk buku2.
    Tapi sy kurang setuju dgn kajian tersebut. Ramai org kita yang suka membaca sebenarnya. cuma dlm bentuk lain, mcm kata penulis blog - selain buku mereka mmbaca paper dan majalah. Sbb tu lah smkin hari semkin banyak majalah2 baru mncul di pasaran (ni mennjukkn ada permintaan yg tinggi dr masyrakat). Dan hmpir kesemua majalah2 tersebut terdapat banyak unsur2 ilmiah di dalamnya. baik Wanita,jelita, mingguan wanita, rapi, anis (dn pelbagai lagi)even mastika pun, semuanya banyak ilmu yg boleh diceduk dr situ. dan ada banyak novel pun boleh memberi banyak ilmu kepada pembaca.
    satu lagi, kita pn tak boleh jga terima bulat2 hasil kajian2 dorang ni sebab dorang mengkaji berdasarkan bilangan buku yg terjual di kedai2 buku (dan ini x termasuk majalah dan novel). Sedangkan ada ramai org yang membaca buku yang bukan dibeli sndiri- tetapi dipinjam. jd sesebuah buku itu mgkin telah dibaca oleh 10 org yg lain, sdgkan kajian cuma mengira sebagai 1 org sahaja.

  5. GRuNGe says:
    May 31, 2009 at 2:46 PM

    Cik Skaf: Terima kasih atas pendapat anda. Ada benar juga pendapat anda tu. ;)

  6. Cik Skaf says:
    May 31, 2009 at 3:54 PM

    apasal jadi seformal ini? huahua..

  7. GRuNGe says:
    May 31, 2009 at 4:29 PM

    Cik Skaf: Formaliti perlu didalam sesetengah situasi. Kerana kehidupan ini bukan hanya santai, tapi kadang-kadang, perlu juga formal. :P

  8. Nuyu Yusof says:
    May 31, 2009 at 6:53 PM

    sebagai contoh,
    lihat...rajin membaca blog..hahaha

  9. GRuNGe says:
    May 31, 2009 at 8:29 PM

    Nuyu: Betul betul betul, rajin membaca blog. Saya pun rajin baca blog.

  10. notso_violet : seindah bunga seri pagi says:
    June 2, 2009 at 3:09 AM

    i melayu
    i rajin baca blog
    u pon kan grunge

  11. GRuNGe says:
    June 2, 2009 at 8:00 PM

    Notso_violet: Bukan you baca buku citer gak ke? ;)

  12. Cik Skaf says:
    June 4, 2009 at 7:36 PM

    en grunge sy terpk nak wat blog sendiri r (sekali lagi).. hohoho. nampaknya akan jd spt blog yg sudah2.. sebulan sekali update. masalah sy adalah - sy melayu yg suka membaca tapi tak suka menulis. camana nak buat tuh ek? sy boleh pastikan sekurang2nya sy akan beli/baca 6 buah buku sebulan.tapi sy tak mampu nak pastikan yg sy mampu menulis walau 1 entry pun tiap2 minggu tanpa ponteng!

  13. BadekGonzalez says:
    June 18, 2009 at 9:17 PM

    statement tu terlalu ganeral..
    baca pe?
    signboard???