JaLaN-JaLaN SaBaH - PaRT 2

Semenjak ada blog ni, aku dah makin gila amik gambar. Thanks to my phone camera, maka dapat aku amik gambar semasa aku di Sabah ni. Okies, stop the crap. Hari ni aku nak bawak korang jalan-jalan ke Papar. Papar ni kira around 45 minit dari Kota Kinabalu. Jarak, please don't ask me, aku tak kira jaraknya. Sebenarnya, aku dekat Papar dari semalam, hari ni sambung lagi di Papar. Okies, cut the things short, jom jalan-jalan.





Maaf, kualiti gambar kurang memuaskan, ambil masa dalam kereta jer ni. Okies, sepanjang perjalanan dari KK, aku duk nampak laut jer. Especially bila lepas sikit dari Putatan (next trip aku akan cover citer pasal Putatan). So, ni 3 gambar laut yang di ambil. Cantik, cuma pengambil gambar jer tak reti nak amik.





Perjalanan bukan saja nampak laut, tapi nampak juga hutan dan sungai (aku hanya mampu ambil gambar jambatan, sungai tak nampak, pergerakan kereta sangatlah laju). Tenangkan? Okies, now jom kita tengok bandar Papar.






Di atas adalah serba sedikit keadaan gambar bandar Papar. Kedai-kedai kayu masih kelihatan di sini. Owhhh, terambil gambar lori KFC sekali.



Pasar Am Papar dan lorong sebelah pasar Papar tu. Aku tak sempat masuk pasar sebab kesuntukan masa.




Ni gambar landscape yang ada dekat pekan Papar. Aku rasalah, berdasarkan arca binatang yang ada, ternakan paling popular dekat sini musti lembu (lembu ke kerbau ek?).


Inilah gambar Majlis Daerah Papar. Taman landscape tadi, betul-betul depan bangunan ni.


Perpustakaan ni plak terletak di bahagian belakang Majlis Daerah Papar tadi. Tak hairanlah kalau bebudak dekat Papar pepandai, aku tengok masa amik gambar, ramai bebudak sekolah g sana.





Okies, ni last gambar aku. Gambar perhentian bas dan perhentian keretapi. Yang aku pelik, aku tak pernah nampak keretapi tu lalu pun. Okies, sekian sahaja perjalanan untuk hari ni. Akan ada banyak lagi entry Sabah di masa akan datang. Adios, bersama hos jaan-jalan Sabah anda, Encik Grunge. :P

41 Response to "JaLaN-JaLaN SaBaH - PaRT 2"

  1. haruan tasek says:
    July 4, 2009 at 8:17 PM

    kalau nak tengok keretapi ko tunggu kat situ jam 8 pagi dan 7 malam tau.... enjoy le ko kat sabah ya..

  2. Misshy Innz says:
    July 4, 2009 at 8:42 PM

    x jam pOwn..
    best gile rempit2 kat cni.
    haha !

  3. Misshy Innz says:
    July 4, 2009 at 8:43 PM

    landscape tuh cntik ouh
    hijau jerw :p

  4. Misshy Innz says:
    July 4, 2009 at 8:43 PM

    pak cik kfc !
    hot spicy 3 !
    ;D

  5. DilOt says:
    July 4, 2009 at 8:44 PM

    kamu tunggang tak lembu tu,,,hehe...

  6. rhapsody LiN says:
    July 4, 2009 at 9:07 PM

    kerbau ke lembu??

    urm...entah la.
    ahahah~

  7. rhapsody LiN says:
    July 4, 2009 at 9:08 PM

    eit...pic awek sabah cun2 xde ke??

    xkn simpan sorang2 kot..jom la share. tgk sama2..

    lalalala~
    (^_^)

  8. enyheartsdiamond says:
    July 4, 2009 at 9:51 PM

    tenang gler kt sn~

  9. notso_violet : seindah bunga seri pagi says:
    July 4, 2009 at 9:53 PM

    Bandar Papar dekat dengan lahad datu tak eh?

  10. v says:
    July 4, 2009 at 10:08 PM

    Hos Encik Grunge, nak nengok gambar bebunga ler. Tak dek ker? Haku suka taman bunga ... cari ler reflesia ker ..

  11. Cik Skaf says:
    July 4, 2009 at 11:21 PM

    wah! ingatkan outstation langsung takde entry rupanya mkin menjadi2 entry awk.huhu. satu lagi kalau nak tayang gambr bg lah yg cantik2 skit, jgnlah yg senget2 yg kabur2 pn dimasukkan jga..he2.

  12. Mrs Nurul says:
    July 4, 2009 at 11:27 PM

    aku sarankan ko beli dslr ok

  13. PK says:
    July 4, 2009 at 11:55 PM

    Slm bro..aku "tabik spring" kat ko.Ko membuatkan hati aku semakin rindu dengan kg aku.hehe...Landasan keretapi belum siap sepenuhnya bro..nk tggu kepala keretapi dari china lae..kononya la..pe2pn..tq cz bwt aku ingat kg halaman..:p

  14. GRuNGe says:
    July 5, 2009 at 1:45 AM

    Haruan Tasek: Kapten, kalau boleh, saya mahu menetap di Sabah ba. Sumandak sini, cantik-cantik. Huhuhu, mana ada enjoy, weekend pun kelija.

    Innz: Wakakaka, silakan merempit. Jem lar jalan Papar. Kereta dekat sini dah banyak, jalan dua lane jer.

    Wakakakaka, aktiviti spam bermula. Wuits, aku rasa nak kasi suvenir dekat ko lar Innz. Kagum aku dengan keazaman ko.

    Dilot: Aku tunggang ikan lumba-lumba depan water front jer. Tapi blog aku ni, reject gamba aku. Tu yang tak masuk gambar aku tu. :P

    Rhapsody Lin: Haku pun konpius gak dengan binatang tu. Owh, aku akan cuba amik gambar sumandak (awek dalam bahasa pertuturan orang di Sabah). Tapi aku takut kena lempang jer masa amik gambo.

    Enyheartsdiamond: Sebenarnya, tajuk asal entry nak kasi Peacefull Papar. Memang tenang.

    Notso_violet: Tak tau la Mot, dekat ke tak. Hehehehe. Maybe Giant akan bukak dekat Lahat Datu nanti.

    Lili11: Akan ku cuba cari landskap bunga untuk atapan ko lili.

    Cik Skaf: Habis kerja, duduk hotel. So masa di hotel digunakan untuk update entry.

    Lampu Neon: Aku tidak mampu mahu beli DSLR. Hanya mampu pakai Nokia saja. Alhamdulillah, megapixel dia 5.0. Masih berguna.

    Pejuangkesan: Terima kasih kerana sudi singgah dan komen. Owh, padanlah keretapi dah tak lalu dari tahun lepas. Tapi masa aku g setesen Papar tu, aku nampak ada orang tunggu situ. Kenapa yea. Btw, ko beruntung kampung ko tenang.

  15. anak laut says:
    July 5, 2009 at 3:12 AM

    salam...GRuNGe,

    cakap berlapik, selalunya satu percakapan yang kira agak sopan..( wp masa tu marah giler),
    cover line- selalunya - alasan yang digunakan utk elakan sesuatu tindakan..

    contoh:

    " nape kau tak datang kelas tambahan zaki?"

    "ayah ckp tak leh hantar cikgu, minyak motor abis"

    cakap x serupa bikin- cakap lain- buat lain selalunya dalam berjanji la ni..

    'jatuh tangan tu bro" :))

    tq singgah anaklaut..

  16. anak laut says:
    July 5, 2009 at 3:14 AM

    salam...bro,

    best pemandangan di sabah kan..

    saya pernah sampai ke papar tu..pemandangan yang sungguh indah jalan di tepi laut tu.."laluan kapal terbang mendarat dan berlepas"

    best....cuti ni gi sabah sekali lagi..:)

  17. imHepPie says:
    July 5, 2009 at 3:39 AM

    huissshhh..yg part lori kfc tuh yg mengketerujakan aku tuh..wahaha

  18. kimisai says:
    July 5, 2009 at 7:32 AM

    jage2...sabah@KK dah kena H1N1...huhu
    nnt bawa gua plk g sane..

  19. PK says:
    July 5, 2009 at 10:42 AM

    Slm bro..

    Dgr cita pihk KNS ada sediakan bas khas utk bwa penumpang2 yg akan dihtr ke stesen2 seterusnya...hehehe..Tq bro singgh n tggalkn komen. "Aku bukan orang pulitik"...:p

  20. Sizuka says:
    July 5, 2009 at 11:04 AM

    cm sunyi je papar tu.
    ley wat drift nihh.. hakkk

  21. CITY® says:
    July 5, 2009 at 11:21 AM

    grunge........

    santek2 ar pics erk..

    bila la biru leh g sabah g. mayb projek kapal selam di teluk sepanggar sabah nanti biru akan kesana kot, huhuhu..

    harap2 la

    =)

  22. patungcendana says:
    July 5, 2009 at 4:55 PM

    mr grunge...

    kau orang sabah ke?

    memang best memandu ikut jalan pantai....

    next trip...kuantan?

  23. Misshy Innz says:
    July 5, 2009 at 6:10 PM

    yeke ?
    tp mcm x jam pown
    :D

  24. GRuNGe says:
    July 5, 2009 at 8:12 PM

    Anak laut: Terima kasih atas penerangan anda. Wah, mari kita melawat Sabah. Sabah negeri yang cantik, sumandaknya pun cantik-cantik bah. Nda mau balik sudah.

    Imhepie: Wakakaka, lori KFC tu saja jer interprem tu.

    Kimisai: H1N1 tak dengar sangat dekat sini. Wa pun tgh kumpul duit mau dtg sini jalan-jalan.

    Pejuangkesan: Saya juga bukan orang politik, lebih kepada keamanan.

    Patungcendana: Saya orang KL lar Cik Patungcendana. Memandu jalan pantai, memenatkan la. Pernah ke Kuala Terengganu melalui jalan pantai, mengambil masa hampir 8 jam. Tapi pemandangan, memang cantik. Kuantan, Insya-Allah next trip. Tapi tak tau bila. Sebab semenanjung, ada trip ke Kedah and ke Kuantan. Sabah ada lagi satu trip yang panjang dan memenatkan.

  25. puspa says:
    July 5, 2009 at 8:26 PM

    syoknyerr jalan2.....
    hua2....

  26. GRuNGe says:
    July 5, 2009 at 8:35 PM

    Sizka: Silakan drift, tapi jangan salah drift, leh masuk dalam sungai wooo.

    Innz: Adeh, lupa la nak amik gambar masa jem giler. Lalalala.

    Puspawarna: Jalan-jalan masa cuti, memang seronok, jalan-jalan masa kije, tak best woooo. Penat.

  27. Idalara says:
    July 5, 2009 at 8:46 PM

    wah...cantik giler..pemandangan di sabah baa...pastinya org2 di sana pun cantik2..grunge tk terpaut dgn gadis sabah baa?

  28. MissGAZA (FasihahAdnan) says:
    July 5, 2009 at 9:13 PM

    Sabah?
    teringin gila nak gi sana..
    bro,
    bila2 lagi kamu pegi sana rojer2la daku di sini..
    nak ikut!!
    =p




    eh,
    bleh tahan jugak gambar camera nset kamu bro!
    bleh kutahu brapa mp?
    =D

  29. Anonymous Says:
    July 5, 2009 at 10:42 PM

    hp apa ni ek??cntik pic dia ambik..
    huhu..
    teknik mgmbr yang baik...

    out of topic---> yeap grunge.. heehee. ada pa2 nk kumen?? sal dia. hihi..

    Sabah yang permai.. dtg lah lg..
    erm. bla nak mai sarawak ni..

  30. AiE bAhRi says:
    July 5, 2009 at 11:21 PM

    macam best je jalan2 kat sabah..hehe

  31. anak laut says:
    July 5, 2009 at 11:37 PM

    salam..GRuNGe,

    tido banyak bantal...bagus tu.
    tq kasih sudi singgah anaklaut

    p/s: jom pi sabah..awek lawa1 tu.

  32. anak laut says:
    July 5, 2009 at 11:41 PM

    cadangan: kita wat la lawatan ke sabah khas utk sahabat2 kita. ( tu pun time tambang airasia murah..)

  33. VIP| fLoRa ™ © says:
    July 6, 2009 at 2:13 AM

    bestnya.. dlm 1 pjlnan mcm2 kamu jmpa.. tbe2 sy nmpk lori kfc.. lapar plak ni.. huhu..

  34. mamai says:
    July 6, 2009 at 9:05 AM

    teringat kat pekan tampin...
    gambar2 ini membuatkan aku tak sabar nak ker KK lagi

  35. Biasa says:
    July 6, 2009 at 12:01 PM

    best nyer kat sabah!! tak p gunung kinabalu keh??

  36. hanisYGbaek says:
    July 6, 2009 at 2:51 PM

    waaa,,
    incik grunge..
    anda sorg yg sgt suka mencpture gmba..
    smpaikn..
    gmba pokok yg sebatang kara tuh pown anda snap~

  37. GRuNGe says:
    July 6, 2009 at 7:41 PM

    Idalara: Kak, Sabah memang cantik bah. Sumandaknya juga cantik-cantik. Saya kalau terpaut pun, rasanya mereka tak terpaut pada saya.

    Miss GAZA: Betul ke nak pergi Sabah? Apa kata, buat plan blogger ke Sabah. Mungkin Anak Laut boleh tolong organize. :) Memang akan ke Sabah lagi satu trip. Next Sabah tri Labuan - KK - Sandakan - Tawau. Kalau tahun depan, maybe akan masuk Sampoerna. Kamera 5.0 mp jer miss Gaza.

    Cik Zahora: Sarawak, kalau bernasib baik, akan ada satu trip ke Sarawak. Kuching - Sibu - Miri. Penat woooo.

    Aie Bahri: Jom kita buat trip ke Sabah. Dapat ke KK pun jadilah.

    Anak Laut: Saya setuju, kalau kamu mahu organize, boleh kita buat lawatan sambil belajar. Saya ada kawan di tourist agensi, maybe leh arrange untuk kita.

    V|P Flora: Wakakaka, lapar KFC ke flora? Tak lapar Secret recipe ke?

    Mamai: Jom g KK beramai-ramai.

    Riceal Phil: Tak berkesempatan la. Datang untuk bekerja. Terima kasih kerana sudi datang singgah dan komen blog saya. Kamu orang Sabah kan?

    HanisYgBaek: Hehehehe, hentam kromo jer amik gambar.

  38. z.a.r.a says:
    July 7, 2009 at 12:03 AM

    wahh~ bnyk tu pic2 kat sabah..

    best2...even x g sabah tp rase mcm ade kat sabah je hehe :)

  39. VIP| fLoRa ™ © says:
    July 9, 2009 at 10:17 PM

    asyik secret recipe je.. tkar selera plak.. moh kita ke kfc pula~

  40. Jard The Great says:
    July 13, 2009 at 8:04 AM

    ko tak gi kota belud?

  41. Nadd says:
    July 25, 2009 at 11:16 AM

    nak pegi sabah!

    nak pegi sabah!

    nak pegi sabah!

    nak pegi sabah!

    nak pegi sabah!