BuDaK KeCiK YaNG PaNDai (TaK PaNDai MaNa PuN)

Ada seorang budak perempuan. Dia merupakan seorang yang sangat bijak (pada hemat dirinya lah). Pada dirinya, apa yang difikirkannya betul. Orang lain tak boleh berkata kepadanya, sebab orang lain tu pada dirinya, tersangatlah dungu, tak sepandai dirinya dan tak punyai pengalaman seperti dia. Pada suatu hari, ada seorang budak lelaki, yang telah berjaya menarik perhatian dia. Budak perempuan ni pun, berkawanlah dengan budak lelaki ni. Sama gah, sama hebat dan yang paling penting, sama pandai. Sampailah suatu hari, budak perempuan ni dapat tahu, budak laki ni, bukan bagus mana pun. Tapi sebab budak laki ni lagi pandai dari budak perempuan ni, dia dah pun tinggalkan budak perempuan ni dulu. Budak perempuan yang genuis ni, punyalah tak puas hati, mulalah rasa diri ditipu (pelik, kalau pandai sangat kenapa leh kena tipu?). Maka meroyan lah budak perempuan ni.

Tapi dalam keadaan meroyan dia, dia still rasa dia ni lagi bagus dari orang lain (masih rasa diri punyai pengalaman yang banyak). Lalu, mereka-mereka yang dewasa, yang melihat budak perempuan ni meroyan, maka lalu jatuh kasihan. Tapi apabila melihat gelagat dan perangai budak ni, maka perasaan simpati tu pun berubah menjadi geli geleman, jijik dan meluat. Mana taknya, budak yang baru darjah enam, dengan yakinnya boleh menasihatkan seorang doktor, yang cuba merawat penyakit meroyannya tu. Boleh dikatakan doktor yang sudah mempunyai banyak pengalaman merawat pesakit tu salah. Sedangkan, budak kecil genius tu, tak pernah amik kursus doktor dan tak pernah praktikkan ilmu kedoktoran mahupun perbomohan.

P/S: Moral of the story, jangan berlagak pandai bila kurang ilmu dan pengalaman.

9 Response to "BuDaK KeCiK YaNG PaNDai (TaK PaNDai MaNa PuN)"

  1. DeVoTeD LiLy says:
    May 27, 2009 at 12:20 AM

    bkn geli geleman..
    geli geleMAT...=p

  2. Umar Faiq says:
    May 27, 2009 at 4:50 PM

    kat dunie ni kan ade byk jenis org so abaikan jerk mahkluk yg rase bagus itew nyeh nyeh

  3. Umar Faiq says:
    May 27, 2009 at 4:56 PM

    kat dunia nie kan ade byk jenis makhluk, abaikan sajelah mereka yg terase diri mereke bagus itewwwww

  4. GRuNGe says:
    May 27, 2009 at 7:32 PM

    Devoted Lily: Pandainya pinses ni.
    Umar Faiq: Memang tengah mengabaikan. Umar, kenapa tak update blog kamu yea?

  5. CaPiQa says:
    May 27, 2009 at 11:03 PM

    walaupun banyak ilmu/pengalaman, tabuley berlagak juga.. ^_^

  6. GRuNGe says:
    May 27, 2009 at 11:19 PM

    Capiqa: Betul, ikut resmi padi, makin tunduk makin berisi. Jangan jadi tin kosong yang kosong dan bunyi lantang.

  7. Cik Skaf says:
    May 28, 2009 at 4:17 PM

    betul tuh. semakin berlagak pandai dan menunjuk2 pandai sbnrnya semakin mendedahkan klmahan dan kebodohan diri sndiri..

  8. GRuNGe says:
    May 28, 2009 at 10:52 PM

    Cik Skaf: Betul betul betul (upin dan ipin).

  9. badek_gonzalez says:
    June 17, 2009 at 12:50 PM

    kalau aku doktor tu,
    aku pijak je tengkuk budak pompoan tu..
    haha