ZaMaN JaHiLiYaHKu - PaRT 1

Semasa muda remajaku (mengaku bahawa aku sudah tua), aku tidak lari dari kenakalan. Aku rasa, aku antara bebudak yang kalau dilihat dari segi luaran, akan dikategorikan orang sebagai budak jahat. Aku jadi begini apabila aku memasuki tingkatan 5. Ialah, masa tu dah jadi senior dekat sekolah. So, berlagak macam pailanglah. Setiap pagi, aku akan melepak di kedai mamak berhampiran sekolah ku untuk makan roti canai dan minum teh tarik. Selepas tu hisap rokok. Balik sekolah, aku akan melepak di stesen bas, sambil mengganggu awek sekolah sebelah (aku bersekolah tidak campur) lalu.

Kebiasaannya, bila menaiki bas, aku dan rakan-rakan ku selalu akan melihat, sama ada dalam bas tu terdapat ramai awek ke tak. Kemudian, kami membiarkan mereka menaiki bas dahulu. Kerana kami pernah menaiki bas dahulu, kemudiannya, kami dapati, bebudak perempuan tidak naik bas tersebut (mungkin kerana tidak suka dan jelik dengan perangai kami di dalam bas). Bila naik, kami akan duduk di belakang sekali dan mula mengorat (atau dengan kata yang lebih tepat, mengacau awek) yang naik bas itu. Kami memang bising dalam bas dan selalu ketawa dengan nada yang menjengkelkan.

Ada sekali tu, aku bertiga. Seorang tu junior aku dan seorang lagi kawan setingkatan dengan aku. Oleh kerana korum kami tidak cukup, maka kami tidak dapat duduk bahagian belakang. Bahagian belakang telah di conquer oleh budak-budak perempuan. Kerana korum tidak cukup, maka kami jadi senyap. Budak-budak perempuan yang ada dibelakang lebih gamat dari kami. Pada masa tu, bebudak perempuan tu (tingkatan 3 dan sedang ulangkaji pelajaran PMR) membuka buku pengajian Islam tingkatan 3. Dengan lantangnya, mereka membaca dengan kuat satu perenggan didalam buku itu.

“Hukum orang yang mengganggu ketenteraman awam adalah dibuang daerah.”

Aku, junior aku dan rakan ku, berpandangan sesame sendiri. Kami tersentap dengan ayat itu. Mana taknya, kumpulan itulah yang seringkali kami target bila kami ramai. Kami diam dan pura-pura tidur manakala geng bebudak perempuan itu, ketawa dengan kuatnya melihat gelagat kami.

P/S: Moral of the stories. 1. Jangan membuli budak perempuan ketika anda ramai. 2. Jangan naik bas yang ramai budak perempuan yang anda telah usik ketika anda tidak mempunyai cukup geng, konpim kena buli balik punya.

46 Response to "ZaMaN JaHiLiYaHKu - PaRT 1"

  1. miss GAZA says:
    June 21, 2009 at 9:43 PM

    hahaha
    tula..
    kna balas balik!
    tak baek woo kacaw bdak2 pompuan..
    kujuga menyampah kalaw naek bas ada mamat2 mcm gitu.
    =p



    eh,
    form 5 mmg otaila..
    tambah2 tym jadi senior kat hostel.
    haha(gelak jahat!)

  2. DuRiAn rUnTuH says:
    June 21, 2009 at 9:58 PM

    heheheh..

    lawak habis..
    padan muka!!~~huahua..

    papepon zaman sekolah la paling best kan..

  3. mamai says:
    June 21, 2009 at 10:22 PM

    dulu aku sekolah agama masa sekolah menengah....aku selalu takut dengan budak perempuan...mana tak out of 38 students cuma 9 lelaki

  4. mamai says:
    June 21, 2009 at 10:22 PM

    dulu aku sekolah agama masa sekolah menengah....aku selalu takut dengan budak perempuan...mana tak out of 38 students cuma 9 lelaki

  5. notso_violet : seindah bunga seri pagi says:
    June 21, 2009 at 10:31 PM

    Sekolah dulu tak penah naik bas. Pergi balik naik motor yang dipandu sendiri jer hohoh. Nakal ouh u haha.

  6. dark says:
    June 21, 2009 at 10:34 PM

    har!har!
    ade gak teman wat gile zaman skul dulu eyh..hahahhaa!!
    teringat~hehehe..

  7. +MisZ NuRuL+ says:
    June 21, 2009 at 10:39 PM

    eshh2...nkal gela bro lil sis ne..
    hahhaaha satu jep nurul nk ckp ne..
    PADAN MUKE! coz last2 kne alek ngn awek2 tuh..kahhhh3 =PPPP

    *cpat2 larik!*

  8. anak laut says:
    June 21, 2009 at 10:46 PM

    salam..


    masa budak2 tu biasa lah..nakal....bro..kalau bukan nakal tidak lah dinamakan zaman kanak2 ya tak..

    best zaman kanak-kanak/remaja..kalau... saya pun ada cerita menarik dlm hal ni..lain kali cete..

    :))

  9. GRuNGe says:
    June 21, 2009 at 11:02 PM

    Miss Gaza: Hehehe, dulu agak nakal la Miss Gaza, skang cuma suka ngusik sikit jer.

    Durian Runtuh: Memang padan muka kami. Kalau la budak tu baca blog dan kisah ni, rasanya dia ingat tak?

    Mamai: Wah, ko sekolah agama, di takluki geng perempuan yea. Hehehehe. Aku time balik sekolah jer ada perempuan, kat sekolah takde.

    Notso Violet: Memang agak nakal I dulu. U bawak motor, ada lesen tak Mot?

  10. GRuNGe says:
    June 21, 2009 at 11:04 PM

    Dark: Biasalah, zaman sekolah ku yang gila.

    Misz Nurul: Lil sis, bro memang agak nakal dulu.

    Anaklaut: Hehehe, antara sebab tak mintak KPLI dulu, sebab saya nakal ler anak laut.

  11. I n n z says:
    June 21, 2009 at 11:20 PM

    x rase nk terjun bas ke tyme tuh ?
    hehe :)

  12. NuR says:
    June 21, 2009 at 11:20 PM

    salam singgah

    komen pertama di blog anda..
    hehe..
    zaman dolu2 kita nak seronok je.
    tak fikir ape dah..

    tapi best juga kalo dpt buli balik org yg slalu buli kita...
    =)

  13. AiE bAhRi says:
    June 21, 2009 at 11:25 PM

    Nasib baik duk sekolah asrama ada budak pompuan.Tak la jakun sangat nk kacau budak pompuan dalam bus..hahaha..

    Tapi usik kat kelas ada la..hehe

  14. notso_violet : seindah bunga seri pagi says:
    June 21, 2009 at 11:46 PM

    Uih mestilah ada lesen, cukup umo 16 trus amek lesen. Hehe mase tu mak i polis trafik kena tunjuk contoh yang baik pada rerakan hahah

  15. xuen adyla says:
    June 21, 2009 at 11:55 PM

    hahaha
    kira baik la budak perempuan tu semua
    dulu xuen panggil abang suruh tengok

    abang apa lagi
    jujitsu sekali

    pastu jeling pun xberani

    hahaha

  16. ░♥si lampu neon♥░ says:
    June 22, 2009 at 12:13 AM

    heh , aku benci kene kcau dgn insan cam langau, cam lalat yang mmg menjengkelkan. BENCI ok.
    tak suke gile. rase nak BUNUH

  17. AiE bAhRi says:
    June 22, 2009 at 12:21 AM

    Bang, tapi syokkan kalau kacau budak pompuan masa skolah dulu..

    **alamak..tgh sakit2 pon sempat lagi saya bagi komen jahat cam ni..

  18. anak laut says:
    June 22, 2009 at 12:22 AM

    bro...tak kan sebab tu..tak minta KPLI..

    apapun..rezeki ada di mana-mana...

    moga berjaya buat bro..

  19. AiE bAhRi says:
    June 22, 2009 at 12:31 AM

    Cayalah..jadilah cikgu..p apply KPLI..

  20. notso_violet : seindah bunga seri pagi says:
    June 22, 2009 at 12:37 AM

    tah aie nih pg la tido rehat boleh lagi komen2 semangat tuh aie nih hahah

  21. AiE bAhRi says:
    June 22, 2009 at 12:41 AM

    mot..saje nk lepak sini lama2..esok lusa takut takleh plak..

    kan dah lari tajuk entri ni..mot punya pasal la ni..

  22. Atan says:
    June 22, 2009 at 12:43 AM

    he he he zaman tengah nakal memang mengelikan hati jika di imbas semula.. budak lelaki biasa la kalau ramai.. dia lah hero tapi bila sendirian mula la kecut perut.

  23. GRuNGe says:
    June 22, 2009 at 12:49 AM

    Innz: Tak berani terjun, tu yang bebuat tidur tu. Hehehehe.

    Nur: Saya sudah insaf buli membuli ni. Terima kasih kerana sudi singgah dan komen.

    Aie Bahri: Wah, musti kamu sering fly untuk skodengkan Aie. :P

    Notso_violet: Bagus mot ni, anak emak ni.

  24. GRuNGe says:
    June 22, 2009 at 12:53 AM

    Xuen Adyla: Wah wah wah, lil sis ada bodyguard. Manjanya dia.

    Aie Bahri: Nakal juga kamu ni Aie. Lebih kurang abang jer. :P

    Anak laut: Tidak punya bakat dan kesabaran la anak laut.

  25. GRuNGe says:
    June 22, 2009 at 12:54 AM

    Lampu Neon: Saya langau masa 1995, skarang dah jadi bapak langau jer. :P

    Atan: Betul kata kamu Atan. Terima kasih kerana singgah dan komen. Jenguk-jenguklah selalu yea.

  26. AiE bAhRi says:
    June 22, 2009 at 12:56 AM

    Bang,skodeng tu kena slow2 cakap.nanti kantoi pulak ngn Mot yg saya ni skodeng budak pompuan..hahaha

  27. ░♥si lampu neon♥░ says:
    June 22, 2009 at 1:14 AM

    ko dah jadi bapak langau? gahahaha aku benci wehh siyes ckp..kalau lalu lalang kene kacau sorang2..

    MALU TOL!!

  28. xuen adyla says:
    June 22, 2009 at 1:23 AM

    bodyguard dulu ja
    abang kat overc skang
    sedih la
    huhuhu

    nak abang

  29. zanetti_be says:
    June 22, 2009 at 1:53 AM

    hahaha.kenangan masa sekolah mmg best.gile2 budak gitu.mase sekolah laa br betul2 kenal erti persahabatan.betul tak bro?buat jahat same2.same2 tanggung.

  30. ticnube says:
    June 22, 2009 at 2:06 AM

    muheheheh... ko dah tua erk..hehhe..tak pe...still maintainn mude dlm hati...muahaha...:P s

  31. haruan tasek says:
    June 22, 2009 at 7:00 AM

    grunge takkan sampai buang daerah..... tapi kacau awek dalam bas memang best grunge....

  32. KhairiL's says:
    June 22, 2009 at 10:43 AM

    org hensem mmg slalu kena kacau dgn aweks...mesti grunge hensem

    sbb teori ni dah terbukti
    hehe

  33. tuntung says:
    June 22, 2009 at 11:39 AM

    kes buli balik?bkn dlm bas je bro,kat kelas pon bleh kne buli balik ni~

    tapi~
    xdpt nak dinafikan, klu skolah allboys jakun tgok pompuan~hahaha

    klu allgirls jakun X?


    tuntungkita.blogspot.com

  34. @xiM says:
    June 22, 2009 at 12:39 PM

    saya budak baik zaman belajar dulu..hehe

  35. lili11 says:
    June 22, 2009 at 12:59 PM

    Ohhh ... mengaku noti yer. Hiks, biasa ler budak2 ...

  36. I n n z says:
    June 22, 2009 at 6:16 PM

    haha !
    gle ah if terjun bas
    maO maty ka ?
    ngee ~

  37. I n n z says:
    June 22, 2009 at 6:17 PM

    bgs gak idea tdow2 tuh
    leyh suh adik praktik nt
    muahahahaa !

    apakah ?
    adikku seperti mu juga
    teeeetttt~
    ^__^

  38. GRuNGe says:
    June 23, 2009 at 12:06 AM

    Si Lampu Neon: Wah, kalau jalan-jalan pastu ada orang kacau tu, konpim bukan aku. Aku pemalu nak wat gitu.

    Xuen Adyla: I can be ur bro gak Sis. ;)

    Zanetti Be: Betul betul betul. Sama jahat, sama tanggung. Malu pun sama2 woooo.

    Ticnube: Wakakaka, ko perli aku nih ticnube. Wakakakaka.

    Haruan Tasek: Kapten, ko pun dulu kaca awek dalam bas ke? Yang part buang daerah tu pun, aku agak konpius, rasa-rasa macam ada. Tapi macam tak ada pun ada.

  39. GRuNGe says:
    June 23, 2009 at 12:11 AM

    Khairil's: Citer diatas, bukan awek ngorat siut. Ni baikkkkk punya perli awek2 ni. Wakakaka. Salah teori mung tu.

    Tuntung: Rasanya, buli dimana-mana. Japs, bukan laki jer jakun tuntung, pomuan pun 2 x 5. Wakakakaka.

    @Xim: Betul ke baik axim. Musti mat romeo ni dulu masa skolah. Lalalala.

    Lili11: Biasalah, zaman muda remaja. Sekarang dah jadi remaja purba.

    Innz: Wakakaka, terjun tatak mati wooo, tapi kena bawak bendera merah macam citer madu tiga.

  40. badek_gonzalez says:
    June 23, 2009 at 12:47 AM

    adoyai bro..
    nasib baik itu time lu kecik..
    kalu lu dah besar begini,...
    adoiyai..
    wa komfom doakan ada yang tolong pijakkan lu..
    hahaha

  41. hanisYGbaek says:
    June 23, 2009 at 1:52 AM

    hee~
    lawak2..
    padan muka..
    kaco sgt dak2 pmpuan..
    kn dh kna..

    jgn nkal2 yea!

  42. :: Bu Boyz :: says:
    June 23, 2009 at 1:05 PM

    citer lama
    takpe
    kenangan silam

  43. Sizuka says:
    June 23, 2009 at 2:55 PM

    haha.
    u deserve it.
    :P

    aku n d geng dulu pon jht cmtu gak.
    naek bas, dduk blakag.
    bising.:)

    pns ati je org laen.
    tp tu dulu laa.
    skarng da jd ppuan mlayu terakhir dah. (konon.........)
    heheh

  44. GRuNGe says:
    June 24, 2009 at 8:39 PM

    Badek Gonzales: Aku memang nakal msa zaman-zaman jahiliyah aku wei. Hehehehe. Hero la katakan.

    Hanisygbaek: Wakakaka, memang padan muka sendiri.

    Bu Boyz: Kamu jangan buat macam apa yang saya buat yea.

    Sizuka: Rasa-rasanya, kalau geng kamu dengan geng saya, sapa yang menang gamaknya? Lalalala.

  45. CaPiQa says:
    June 25, 2009 at 9:06 PM

    mungkin ada yang tidak gemar. tapi kan, kalau tiada geng nakal camni, tak happening rasanya. kan? *wink2*

  46. rhapsody LiN says:
    June 30, 2009 at 5:33 PM

    ahahahha~
    mau kena buang daerah lau kacau anak dara org

    :p