LeLaKi iTu, PeReMPuaN iNi

Lelaki itu menggunakan segala yang ada padanya. Paras rupa, tutur kata, wang ringgit, harta benda dan pangkat untuk mendapatkan apa yang dihajati. Memenuhi tuntutan nafsu. Mendapatkan pangkat dan darjat. Menambah kekayaan yang sedia ada. Matlamat menghalalkan cara. Itulah yang dipegang olehnya. Tapi, adakah itu yang sebaik-baik untuk dirinya. Bila dilihat dirinya, punya segala. Tapi, keluarga porak peranda. Anak menjadi anak derhaka. Kesihatan makin tidak terjaga. Keselamatan dirisaukan. Mungkin kerana ketiadaan berkat?

Perempuan itu, dengan pakaian singkatnya. Dengan make up tebal lapan incinya. Dengan jelingan yang menggoda. Suara lemah lembut serta manja. Siapa pandang dan dengar, pasti cair hatinya. Juga menggunakan aset yang dikurniakan Ilahi padanya. Untuk kemewahan hidup. Mencukur setiap lelaki yang datang padanya. Lepas satu-satu dikerjakannya. Lupa akan matlamat hidup. Lupa yang hidup sementara. Hidupnya kesepian. memikirkan masa depannya, dia bungkam. Kerana dia tahu, mungkin tiada lelaki lagi dalam hidupnya. Yang bergelumang dengan noda dan dosa.


Teman-teman, fikirkanlah. Kita tidak sentiasa muda. Tidak sentiasa kaya. Tidak sentiasa senang. Setiap dosa dan kejahatan yang kita lakukan, pasti akan dibalas. Tidak disini, disana kelak. Janganlah jadi seperti lelaki itu mahupun wanita ini, demi duniawi.

44 Response to "LeLaKi iTu, PeReMPuaN iNi"

  1. notso_violet : seindah bunga seri pagi says:
    June 22, 2009 at 9:35 PM

    Penyakit umat akhir zaman..Cintakan dunia...

  2. ░♥si lampu neon♥░ says:
    June 22, 2009 at 9:44 PM

    aku hrp kita semua igt Allah selalu. dan amalkan cara hidup islam dlm hidup..Insyaallah gaya hidup lebih baik.

    amin..

  3. dark says:
    June 22, 2009 at 9:55 PM

    hubbun dunya..(cintakan dunia)
    teringat mase amek islamic studies dulu..hehehe..
    semoga kita semua di jauhkan dr yg mungkar..amiiinn....

  4. sarah al -idrus says:
    June 22, 2009 at 10:07 PM

    itula harini dengar berita ida nerina jatuh patah tulang belakang lepas balik dr shooting ek.
    bila2 masa allah boleh tarik segalanya.

  5. zanetti_be says:
    June 22, 2009 at 10:14 PM

    btl bro..umur semakin dimamah usia.cinta kpd Allah kekal hingga ke akhirat.cinta kan dunia neraka la jwbnya, cinta kan akhirat syurga dan dunia hadiahnya.

  6. I n n z says:
    June 22, 2009 at 10:21 PM

    bhya begini..
    seb bek diri ini tdk begitu
    ngee ~ :D

  7. haruan tasek says:
    June 22, 2009 at 10:35 PM

    wei grunge... dah madah bab nasihat nie... cayok le ko grunge.... teruskan lagi... nasihat kat luar tak leh... guna blog pun jadi le...

  8. lili11 says:
    June 22, 2009 at 10:38 PM

    Amin! Ya Allah, lindungilah kami semua umat Muhammad SAW di dunia dan di akhirat!

  9. DuRiAn rUnTuH says:
    June 22, 2009 at 10:42 PM

    ye..moga kite sume sentiase sedar diri..

  10. mamai says:
    June 22, 2009 at 10:56 PM

    mereka itu adalah nafsu yang tak payah mengaku kalah...

    kerna syurga dunia itu jelas depan mata tapi syurga akhirat itu khayalan pada mereka

  11. cik ateen says:
    June 22, 2009 at 11:34 PM

    biasa laa tuhh..
    lumrah manusia skrg..
    uhuhuhu..
    masih xsedarkn diri mereka lg..
    uhuhu

  12. imheppie says:
    June 22, 2009 at 11:42 PM

    moga2 dijauhkan..amin

  13. tuntung says:
    June 22, 2009 at 11:45 PM

    nilah grunge yg baru~
    grunge versi bersih punye~
    haha~
    keep it up~

    tuntungkita.blogspot.com

  14. enyheartsdiamond says:
    June 22, 2009 at 11:52 PM

    huhu~

    sejak bila tuka profesion..

    hey..

    i got new entry!

  15. KhairiL's says:
    June 23, 2009 at 12:19 AM

    sama2 kita renung bersama

  16. xuen adyla says:
    June 23, 2009 at 12:23 AM

    moga2

  17. badek_gonzalez says:
    June 23, 2009 at 12:46 AM

    menyedihkan..
    terlalu ramai yg sedar akan hakikat ini.
    namun,tidak semua buat ape yg peru d buat.
    manusia dan kata2.
    harap2,kita dari golongan berbeza.

  18. sha89 says:
    June 23, 2009 at 12:52 AM

    hmm...zaman skrg...itulah yg dikejarkn...

    harap aku xkn jdi cm tu...aminn :)

  19. GRuNGe says:
    June 23, 2009 at 12:53 AM

    Notso Violet: Betul tu mot.

    Si Lampu Neon: Yea, Islam is the way of life.

    Dark: Hehehehe, dunia dunia dan masih lagi dunia.

    Sarah al Idrus: Aminnn.

    Zanetti be: Biasa betul orang mempunyai masalah untuk memilih, keseronokan di dunia, dan keselamatan di akhirat.

  20. GRuNGe says:
    June 23, 2009 at 12:56 AM

    Innz: Ko jadik macam tu Innz, aku pancetkan tayar motor ko. :P

    Haruan Tasek: Sekadar menasihat. Kapten, aku salah tulis komen, salah tengok nama dekat orang yang comment dekat entry aku tadi. Wakakaka. Malu plak aku.

    Lili11: Betul Lili11, harap kita semua dirahmati dan dilindunginya.

    Durian Runtuh: Sama-sama la kita sedarkan diri kita.

    Mamai: Manusia ni, benda tak nampak, dia susah sikit nak percaya.

  21. GRuNGe says:
    June 23, 2009 at 1:00 AM

    Cik Ateen: Manusia skarang lena diulit mimpi.

    Imheppie: Amin.

    Tungtung: Grunge, grunge juga, masih lagi beragama tuntung. ;)

    Enyheartsdiamond: Nak ganti Akhil Hayy ni Eny. Lalalala.

    Khairil's: Slah tu. Renung-renungkan dan selamat beramal.

    Xuen Adyla: Lil Sis, ayat tak habis. Moga-moga apa yea? Lalalala.

  22. GRuNGe says:
    June 23, 2009 at 1:02 AM

    Badek: Harap kita tak tergolong dalam golongan yang mudah lupa.

    Sha89: Jangan lupa janji kamu yang ditulis disini Sha. ;)

  23. VIP| fLoRa ™ © says:
    June 23, 2009 at 1:07 AM

    Manusia x prnh puas dgn apa yg dia ada.. hrta dunia membawa bahagia sekejap je..

    p/s : crilah kebahagiaan hakiki.. :)

  24. hanisYGbaek says:
    June 23, 2009 at 1:56 AM

    dunia hari neh,,
    dengan duit,,
    smua benda leh beli..
    yg perempuan dengan gaya nya,,
    yg lelaki dengan caranya..

    hmm,,
    dunia2..
    so,,lebih baek besederhana lm kehidupan kta..
    hidup kta hnya smntara..
    kn grunge?

  25. ticnube says:
    June 23, 2009 at 8:39 AM

    akumude...tapi aku rase cam aku tua... nape erk...:(

  26. @xiM says:
    June 23, 2009 at 9:12 AM

    Hidup ini hanya pinjam pijaman cuma..

    beramallah selagi boleh..

  27. AiE bAhRi says:
    June 23, 2009 at 10:34 AM

    Entri yang ringkas tapi cukup bermakna untuk kesedaran kita sebagai manusia..

    Alhamdulillah ada yang saling ingat mengingati..

  28. Cik Skaf says:
    June 23, 2009 at 11:48 AM

    En grunge, seorang penyair berkata:
    "Berbekallah ketakwaan,
    kau tak tahu saat malam berlalu
    adakah ia menyiakan umur bagimu,
    hingga fajar dtg menjelang,
    brpa banyak org yg sihat,
    meninggal tanpa ada penyakit,
    berapa banyak mempelai wanita,
    berhias untuk suami tercinta,
    ajal tak dapat lagi ditunda
    pada saat malam pertama,
    berapa banyak muda dan mudi,
    pagi berasmara petang bersenang hati,
    tiada pengetahuan yang terpaut
    kain kafannya sedang dijahit.."

  29. SRISUFI says:
    June 23, 2009 at 1:02 PM

    Salam bro..

    sebab itu MALU sangat dituntut...MALU adalah mahkota yang x perlukankn singgahsana..tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama...


    ~pilihlah permata asli~

    =)

  30. :: Bu Boyz :: says:
    June 23, 2009 at 1:02 PM

    (~_~')

  31. anak laut says:
    June 23, 2009 at 5:44 PM

    salam....bro. entri yang sangat menarik...saya teruja membacanya..bero.

  32. Atan says:
    June 23, 2009 at 10:04 PM

    hidup ini hanya semantara.. dan kita hanya hamba. kalau kita ingat semua tu mudah mudahan tak akan jadi lelaki itu dan perempuan ini..

  33. I n n z says:
    June 23, 2009 at 11:44 PM

    nape neyh ?
    sume org dengki ngan mtr sy ?
    hahha !
    jeles la tuh
    muahaha !

  34. sha89 says:
    June 24, 2009 at 5:52 AM

    baik2 encik grunge...aku cube utk xlupa :)

  35. Dania says:
    June 24, 2009 at 7:19 PM

    they say money comes first...i definitely disagree..money has hurt me to death~~~ but i love money tho...lol

  36. GRuNGe says:
    June 24, 2009 at 9:00 PM

    V|P Flora: Cemana nak cari bahagia hakiki yea Cik Flora?

    Hanisygbaek: Wah, hanes telah mengingatkan saya kepada konsep kesederhanaan. Konsep Wasatiah.

    Ticnube: Ko tu dah wajib cari teman Ticnube.

    @xim: Amalan perlu ikhlas, bukan kerana terpaksa. Perlu ada suka.

    Cik Skaf: Wah, bagus cik skaf. Kenapa tak sebutkan nama penyairnya cik skaf. Senang bagi teman-teman untuk merujuk nanti.

  37. GRuNGe says:
    June 24, 2009 at 9:06 PM

    Srisufi: Masalahnya, malu ni sudah tidak dipraktikkan lagi oleh kita manusia. Macam mana tu Sri? Susahkan.

    Bu Boyz: Sekadar peringatan jer Bu Boyz kepada rakan-rakan.

    Anak laut: Maaf, lama tidak singgah ke blog kamu.

    Atan: Betul, jangan jadi lelaki itu dan perempuan ini.

  38. GRuNGe says:
    June 24, 2009 at 9:07 PM

    Innz: Memang dengki, saya tidak tau bawa motor. :P

    Sha89: Bagus gitu.

    Dania: Hmmmm, pity u my dear. Really pity u. Atleast u have me as ur friend.

  39. VIP| fLoRa ™ © says:
    June 24, 2009 at 10:30 PM

    cmne?? mstilh ada cranya.. x semua manusia akan mlakukn cra yg sme.. jd tepuk dada tnye iman.. huhu.. :D

    p/s : usaha, doa & tawakal..

  40. I n n z says:
    June 24, 2009 at 11:01 PM

    hah ?
    ta taw bwk mtr ?
    bia betik
    o_O

  41. enyheartsdiamond says:
    June 25, 2009 at 3:24 AM

    akhil hay pon digelumangi gossip~

    hehe~

  42. CaPiQa says:
    June 25, 2009 at 9:03 PM

    realiti dunia. siapa mampu menafikan, ye tak?

    oh, terima kasih saling mengingati. ^^

  43. rhapsody LiN says:
    June 30, 2009 at 5:26 PM

    insyaAllah..
    thankx 4 the reminder~
    :)

  44. rhapsody LiN says:
    June 30, 2009 at 5:26 PM

    ko rajin bc novel ker??
    h0h0h0~