KeNaNGaN BeRSaMa WaN (PaRT 1)

Lagi beberapa hari kita akan menyambut hari raya. Tiap kali raya, pasti aku akan teringat arwah wan aku (emak ayah aku). Dan tiap kali teringat, pasti aku rasa sebak dan air mata bergenang. Kalau nak ikutkan, banyak kenangan aku dengan wan, maklumlah, aku dibesarkan oleh wan aku. Banyak kenangan yang aku masih simpan sehingga hari ini.

Antara memori yang masih segar dalam fikiran aku ialah semasa aku tinggal dengan wan aku dekat Sungai Way. Atuk aku seorang polis, tinggal di kuarters polis Sungai Way. Disebabkan aku masih kecil, mungkin ketika itu berumur dalam lingkungan 4-5 tahun, aku dah lupa nombor blok kuarters atuk aku. Yang aku ingat, balai dekat depan, dan kemudiannya ada pagar untuk masuk ke flet kuarters polis. Kalau tak silap aku, flet ada 3 je, tengah-tengah flet tu, ada satu pokok dan kawasan ala-ala parking dan tempat perhimpunan. Dekat pokok tu lah tempat belajar silat untuk penduduk disitu.

Depan balai polis tu, ada sebuah pasar, dimana aku selalu ikut wan aku untuk membeli keperluannya untuk memasak. Tiap kali aku ikut pergi pasar, pasti akan mintak wan aku belanja aku makan roti canai. Memang aku rasa, aku hantu roti canai masa aku kecik. Wan aku tak pernah menghampakan permintaan aku tu.

Kalau tak silap aku juga, dekat sebelah pasar tu, ada sebuah panggung wayang. Aku rasa, dekat situlah pertama kali aku menonton wayang buat kali pertama dalam hidup aku. Makcik-makcik aku yang bawak aku. Aku masih ingat, ada satu hari tu makcik aku kata anak polis boleh tengok wayang secara percuma. Dia mengajak aku untuk menonton pada waktu malam. Cerita, zaman awal 80-an dulu aku rasa pawagam Malaysia ni femes dengan cerita Hindustan. Jadi kami tengok cerita Amitabh Bachan masa muda tajuk cerita Qurbani. Aku tak ingat sangat jalan cerita tapi aku ingat ada gaduh-gaduh. Part paling aku ingat ialah masa kereta terbakar dan meletup. Aku rasa, disebabkan faktor ni lah, aku minat sangat Amitabh Bachan dan citer hindustan. Makcik-makcik aku memang hantu citer hindustan. Dulu, citer hindustan ditayangkan pada khamis malam jumaat (kalau tak silap aku) dan juga petang jumaat (ini memang aku sangat pasti).

Semua ni tinggal memori je. Memori aku dan wan aku. Wan aku dah kembali ke rahmatullah 3 tahun lepas selepas menderita penyakit angin ahmar selama 5 tahun. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Al-Fatihah.

10 Response to "KeNaNGaN BeRSaMa WaN (PaRT 1)"

  1. awinaderura says:
    September 7, 2010 at 6:42 PM

    namo la sedih...huhuhu....

  2. lionteen says:
    September 7, 2010 at 7:00 PM

    lionteen pun gile roti canai..
    hr tu berbuke makan roti cnai je..
    hehe

    wah..
    minat hndustan..
    panas pungkuq nak tggu cite industan tu abis..
    hehe

  3. ~ !! darl_qilla !! ~ says:
    September 7, 2010 at 8:54 PM

    al fatihah...
    poi namo sesedey ea :-*

  4. AiE bAhRi says:
    September 7, 2010 at 11:55 PM

    salam eidul fitri =)

  5. ber_u_wang says:
    September 8, 2010 at 3:08 AM

    sama lah kita di besarkan oleh wan.. kasih sayang wan memang sehebat kasih sayang emak juga..

    al fatiha buat wan kita.. semoga roh mereka di tempatkan bersama orang orang yang beriman

  6. *cimOt* says:
    September 8, 2010 at 7:22 AM

    salam takziah n al-fatihah to ur wan..mcm tula kot feeling ank buah aq yg dodok ngn parents aq..hmmm

  7. miMiE aZiMaSK ^V^ says:
    September 8, 2010 at 7:57 AM

    yup.. citer hindustant dulu petang jumaat lepas solat jumaat tuh.. start kol 2 kat tv2.. syiokk.. peh tuh tunggu mamak bawak moto untuk beli mee goreng dia sambil tgk citer hindustant tuh... giler best... sambil tgk tv dan makan ngan mak.. dia gorengkan jee.. pinggan kena bawak dari rumah... dah la boleh suh dia letak cucr tuh banyak bnayk sebab regular customer.. hehehe best nyer kenangan waktu dulu.. i bet nowadays dah tada dah org jual mcm tuh.. dulu ada org jual putu mayam pun atas mo0to... peh tuh tak lupa benggali / hindu yang bawa moto ada almari kiri kana bawak macam macam roti n selalu akan beli roti manis ada kismis kat dalam tuh... eiiiii bestnyaa... terliur plak nak cari mamak bawak moto tuh ... nak makan mee goreng sempoi dia... huhuhu

  8. tuntung says:
    September 8, 2010 at 10:39 AM

    hindustan?teeheheheehehehe..
    kdg2 masyuk jugak..aq tgok cite jadoo.. cite pasal alien.. mantap.
    haha


    al-fatihah utk wan

    http://tuntungkita.blogspot.com/2010/09/hobi-hari-raya.html

  9. mamai says:
    September 9, 2010 at 8:55 PM

    semoga roh wan di cucuri rahmat selamat hari raya

  10. miss lolly a.k.a luvfareda says:
    September 14, 2010 at 3:51 PM

    al-fatihah.

    gembira2 jugak, yg dah tiada jgn dilupa :)