PeNGaLaMaN RaYa

Assalamualaikum. Lagi 3 hari kita semua akan menyambut Aidilfitri. Tahun ni, aku dah ready dah baju raya aku. Colour tahun ni kelabu, ada sesiapa yang sedondon dengan aku ke kaler tahun ni. Tahun ni tak sama dengan tahun-tahun sebelum ni sebab tahun ni aku beli baju melayu ready made je., Emmer Zegna, dari baju melayu, songkok sampailah ke samping. Bukan apa, malas mahu pergi beli kain dan tempah. Aku beli baju raya pun beberapa hari sebelum puasa sebab seperti biasa, aku first day puasa je dah ada di outstation selama dua minggu. 

Kalau ikut akulah, nak ajer aku pakai baju melayu tahun-tahun yang lepas. Tapi memikirkan yang mak aku selalu cakap "Nanti nenek kau bising pakai baju melayu yang sama jer" jadi aku terus mematikan niat suci murni aku nak berjimat tu. Kadang-kadang, aku fikir juga, betul ke nenek aku yang cakap atau mak aku? Takkanlah nenek aku boleh hafal baju melayu yang aku ada. Kalau aku pakai tiga tahun lepas (adakah masih muat lagi baju melayu tersebut? Hahahaha), masih dapatkah nenek aku cam? Tapi aku abaikan sahaja persoalan-persoalan tersebut jauh dalam hati. Takkan aku nak melawan cakap mak aku pulak kan? (Walaupun aku rasa aku tak perlukan baju melayu baru sebab aku pakai setahun dua kali sahaja dan hanya pakai paling lama seharian, itupun seluar baju melayu kadang2 dah campak pakai jeans sahaja.)

Mengimbas kembali raya semasa kecik dulu, paling aku suka sebab masa tu la aku dapat kumpul duit raya dengan banyaknya. Memandangkan aku ni bukan dari keluarga berada, jadi bila duit raya tu cecah ratus-ratus, memang satu jumlah yang agak banyak. Tapi aku ni jenis boros, bila dah dapat duit raya tu, habis macam tu je. Aku pun tak pernah ingat apakah barang yang pernah aku beli menggunakan duit raya aku. Yang pasti, aku beli benda-benda mewah macam air tin dan makanan-makanan ringan (mewahnya benda-benda tu masa zaman aku dulu).

Ada satu peristiwa yang paling aku tak dapat lupakan masa raya ialah masa aku sekolah rendah. Di sebabkan kami sepupu-sepupu semuanya berumur lebih kurang sama (kita orang ni macam ikut batch), maka perangai pun lebih kurang la. Jadi malam raya tu, as ussual pakcik-pakcik kami pun memberi kami bunga api untuk kami main selepas takbir raya. Sebagai cucu sulung, aku pun dipertanggungjawabkan untuk memantau aktiviti bermain bunga api. Korang ingat tak bunga api asap yang tangkai dia tu macam diperbuat dari kertas je tu? Kalau korang suka main bunga api tu masa kecik2, mesti korang buat macam aku gak. Konon-kononnya kreatif la, potong kecik-kecik bunga api tu, letak dekat tanah dan bakar. Bila bakar, maka bunga api tu akan bertempiaran la, jadi nampak macam cantik sikit. Kadang-kadang sampai boleh melompat. Lagi satu bunga api yang popular ialah bunga api tangkai besi. Aku dulu kalau nak beli mesti cari yang plastik dia gambar kucing. Bunga api ni agak bosan, sebab tak leh wat apa. Paling gempak, main tulis-tulis nama guna bunga api tu. Di sebabkan kebosanan main bunga api tu, bila dah nak habis jer terbakar bunga api tu, aku akan campak bunga api tu ke bukit depan rumah nenek aku. Sebab aku dah start, maka adik aku dan sepupu aku lagi sorang pun mengikut la. Syok sangat main bunga api, kita orang tak sedar yang ada kebakaran kecik berlaku dekat bukit tu (mungkin disebabkan bunga api kita orang). Aku rasa, aku orang pertama sedar. Aku cuba amik air dan padamkan, tapi tak berjaya. Lepas tu, seperti budak-budak kecik lain yang cuba menyembunyikan kesalahan mereka, aku buat2 tak nampak. Kemudia, salah seorang sepupu aku yang masih kecil jerit api-api. Aku, adik aku dan sorang lagi sepupu aku pura-pura nak padamkan kebakaran tu (sebab kita orang rasanya yang mulakan). Api makin besar. Pakcik-pakcik aku dah suruh masuk. Api tu naik sampai ke atas bukit dan 15-20 minit kemudian, kita orang dengar bunyi bomba. Kebakaran bukit depan rumah nenek aku berjaya dikawal oleh pihak bomba. Aku, adik aku dan sepupu aku diam dan berpandangan sesama sendiri. Aku rasa, sampai sekarang benda ni masih kami rahsiakan.

Ni merupakan sebahagian pengalaman raya aku. Di kesempatan ini aku nak mengucapkan maaf zahir dan batin kepada semua bloggers yang rajin mengunjung ke blog aku ni. Semoga Aidilfitri ini memberikan kita lebih banyak keberkatan. Salam Aidilfitri dari aku.

12 Response to "PeNGaLaMaN RaYa"

  1. NuR says:
    September 6, 2010 at 2:36 PM

    erk bro..samala kaler baju raya.
    hehe....
    jom amik gamba same2

  2. Ivy Metaga says:
    September 6, 2010 at 3:43 PM

    sy pun ada baju warna kelabu hihi..lama dah u tak updatekan, selamat berpuasa & juga hari raya in advance =)

  3. shafeeq rahim says:
    September 6, 2010 at 4:45 PM

    nak marah, kau kecik ag mase tuh..
    hahahaha

    ganas r ko bro..men bakar bukit!haha

  4. k.e.r.i. says:
    September 6, 2010 at 6:18 PM

    selamat hari raya.
    raya tahun ni jangan bakar bukit lagi.
    bwahaha!

  5. donna says:
    September 6, 2010 at 7:05 PM

    adess.. lemme tell ur grandma psal kebakaran tu k?haha

  6. notso_violet : seindah bunga seri pagi says:
    September 6, 2010 at 9:10 PM

    kelabu ya pacik grunge? bukan silver eh?

  7. awinaderura says:
    September 6, 2010 at 11:07 PM

    budak kmpung mana ni....meh sini nk report kt ketua kampung....perghhhh..lagi nakal seyh..hahahahahahaha

  8. missSenget says:
    September 7, 2010 at 12:21 AM

    eh...warna baju raya kite xsame..
    yeay...! leh laa raya same2 cmni..
    klu baju sama, nnt tenggelam klu amek gmbr same2..

    ehek...bajet laa bole raya same2..
    same2 raya je laa ek...

  9. miMiE aZiMaSK ^V^ says:
    September 7, 2010 at 10:12 AM

    oohohhoo nakai yeeee sampai terbakar bukit depan umah nenek... thn nie baju raya hitam hijau... . tapi tak rasa nak raya sebab assignment ada lagik tak siap.. tensi jeee...

  10. lionteen says:
    September 7, 2010 at 5:10 PM

    kaler kelabu?
    wow..
    jarang tengok bj melayu kaler kelabu..
    hehe..

    besh kan zaman kanak2 dulu..
    tapi lionteen x senakal grunge kot..
    hahaha

  11. tiefazatie says:
    September 7, 2010 at 6:04 PM

    pergh...bakar bukit ye..hihi..nakal jg awk nie..hihi

  12. shazriena says:
    September 7, 2010 at 8:33 PM

    kamu sungguh nakal hahaha:)) ingtkan ardz je nakal... upernya ni lagi nakal...