SeKaDaR BaCaaN

"Along, bukak pintu ni along. Kau ni, tak ada kerja lain tidur tidur tidur. Dah tengah hari pun tidur lagi. Tu la kau degil, mak suruh tidur awal, ko merayau sampai pagi buta. Apa nak jadi dengan kau ni."

"Ala mak ni, bising je la. Orang ngantuk lagi ni. Kasi la orang tidur kejap. Penat ni. Bebel je mak ni."

Dialog dekat atas tu pernah terjadi dalam hidup aku. Masa tu, aku masih kurang matang (umur lingkungan awal 20an). Masih kurang matang dan masih jiwa memberontak. Semua benda yang aku buat, aku rasa betul belaka dan semua yang mak ayah aku tegur, aku buat tak endah. Masa tu rasa diri dikongkong oleh keluarga. Rasanya, bukan aku sorang saja yang rasa macam tu, hampir 80-90 peratus mereka yang berada di lingkungan umur remaja akan rasa begitu. Tidak difahami oleh keluarga, dikongkong dan memberontak.


Sebagai remaja, kita semua inginkan kebebasan. Bebas untuk explore macam-macam benda yang dihidangkan dihadapan kita. Bebas untuk keluar malam, melepak bersama rakan-rakan. Tapi kenapa? Ramai yang menjawab kerana keseronokan. Sebagai remaja, naluri untuk berseronok-seronok (atau jimba-jimba bak kata rakan tadika aku Mimie). Aku akui, aku pun melalui fasa tersebut. Satu fasa pemberontakkan. Masa tu majal bukan main aku ni. Macam-macam pernah aku buat dan paling aku kesali adalah melawan cakap mak dengan ayah aku. Aku pernah je tutup pintu bilik kuat-kuat masa mak aku membebel. Pernah melawan cakap mak sampai mak aku menangis dan macam-macam lagilah.

Tapi makin dimamah usia ni, aku menjadi makin kurang memberontak. Mungkin inilah yang dikatakan "usia mematangkan fikiran". Bila difikir-fikir apa yang pernah aku buat dulu, aku ada rasa sedikit kekesalan. Tapi aku masih bersyukur kerana kedua ibu dan ayah aku masih hidup. Masih sempat untuk aku memohon kemaafan mereka kerana perbuatan keji aku masa aku muda dahulu (sekarang pun aku masih muda yea). Masih terbayang dalam fikiran ku, andainya aku tidak punya kesempatan seperti sekarang, adakah aku akan dihantui perbuatan ku terhadap ibu bapa ku.

Ya Allah, aku bersyukur kerana kau masih memanjangkan usia ibu dan ayah ku untuk aku memohon maaf dan menebus segala perbuatan ku dahulu. Kepada mereka yang masih punyai ibu bapa, bersyukurlah kerana kita masih boleh membalas jasa mereka membesarkan kita. Kepada jiwa-jiwa memberontak, fikirkanlah dalam masa 5-10 tahun yang akan datang, adakah kalian masih berfikiran yang kalian benar dan ibu dan ayah kalian salah. Janganlah sehingga kita terpaksa memohon maaf dengan ibu dan ayah kita di hadapan kuburan mereka.

 

Notes: Gambar-gambar di ambil dari google. Thanks Google.

9 Response to "SeKaDaR BaCaaN"

  1. I n n z says:
    October 4, 2010 at 4:28 PM

    Mcm adk aku la der. Kua mlm,blik sbh. Siang tdo je keje. Mak aku bsg,melawan. Seb bek aku baek. Dengar kata. Wakaka

  2. miMiE aZiMaSK ^V^ says:
    October 4, 2010 at 5:09 PM

    huhuh mimie sebak..... insaf... :D

  3. zanetti_be says:
    October 4, 2010 at 7:03 PM

    gua insaf sebentar bace post nie.thank bro

  4. SK Jambongan says:
    October 4, 2010 at 9:08 PM
    This comment has been removed by the author.
  5. Sasa Al-Sharif says:
    October 4, 2010 at 9:10 PM

    Kisah tersebut mengingatkan aku kepada sejarah lama. sekarang dah terjangkit dengan adik aku, entah bila nak insaf adik aku tu tak tau la

  6. *cimOt* says:
    October 4, 2010 at 11:07 PM

    halamak...ko bikin aku rindu ngan mak n abah..
    betol sgt2 pe yg ko ckp tu..dolu aq tak suke abah aq coz garang..tp skunk ble dah besar kalo blk umah,aq rse tak sah kalo xdpt join abah aq buat keje,sembang2 coz we're sharing the same interest n plg penting mesti nk ciom dye b4 blk..mak aq ok jer..dye sgt cool..

    arghhh..tetiber mengalir air mata aq..cessss,,,

  7. nurin adilla says:
    October 5, 2010 at 3:47 PM

    alamak .... sedihnya...tiba2 menyesal....

    90% sebijik!!

  8. noor afzan says:
    October 5, 2010 at 10:13 PM

    budak2 muda camtu la.
    bila dah tua sikit sok pandai la dia sedar.
    =)

  9. nur says:
    October 9, 2010 at 9:37 AM

    pernah ada surrounding camni.. tapi that is the cycle of life...

    ALL IN ONE