TaK BaiK MeNGuMPaT

“Setiap ucapan anak-anak Adam itu membahayakan dirinya (tidak bermanfaat), kecuali kata-kata berupa amar makruf nahi mungkar dan zikrullah” hadith riwayat Tirmidzi.

Sebagai manusia biasa, aku rasa ramai antara kita secara sedar ataupun tidak pernah mengumpat. Tak kiralah mengumpat kawan kita ke, rakan sekerja, boss mahupun pemandu dijalan yang kita tak kenal (Masy selalu buat ni). Aku sekadar nak berkongsi cerita yang pernah terjadi pada aku semasa aku sekolah dulu.

Di dalam bas Len Seng ber aircond duduk dua orang budak lelaki di tempat duduk barisan belakang. Kedua orang budak tersebut bercerita mengenai seorang awek.


“Gad, ko kenal tak Zana budak sekolah Gombak Setia?” Tanya Majid ke rakannya.

“Kenal, budak perempuan tu duduk dekat rumah aku dan tuisyen dengan aku. Kenapa, ko kenal ke dia?”  Balas Gad kepada Majid.

“Tak berapa kenal. Aku kenal pun sebab cakap dalam phone jer dengan dia. Itu pun kawan aku yang kenalkan dia dekat aku. Cun tak budak tu?”

“Boleh tahanlah. Muka dan body cantik. Kenapa ko tanya? Ko minat ke dengan dia?”

“Minat jugak, tapi dia dah ada balak la. Balak dia aku kenal sebab budak cadet. Aku pernah pergi perbarisan dengan balak dia.”

“Alar, budak tu bukan boleh caya pun.  Playgirl. Asik tukar-tukar boyfriend jer aku tengok. Kejap dengan budak ni, lepas tu dengan budak lain pulak. Kalau ko tengok dia, gedik semacam je kalau dengan budak lelaki.”

“Kalau dalam phone pun, boleh tahan gak gedik dan galak budak ni. Tapi dia ngaku dekat aku yang dia dengan boyfriend dia serius. Boyfriend dia tu, ok gak la. Baik.”

Bas sampai ke perhentian terakhir dan kami berdua pun turun dan menghala ke laluan masing-masing.

Keesokan harinya di sekolah.

“Majid, semalam Zana call aku. Dia tahu la kita mengumpat dia dalam bas semalam. Dia cakap, semua yang kita borakkan semalam mak dia dengar. Mak dia balik terus bagitahu dekat dia. Teruk aku kena marah semalam.”

Kami berpandangan sesame sendiri dan ketawa.

“Mungkin makcik yang duduk depan kita semalam tu mak Zana.” Kataku kepada Gad.

Betul kata orang tua-tua, cakap siang pandang-andang, cakap malam dengar-dengar. Tapi pengajaran aku kali ni bukan pasal kalau nak mengumpat sila pandang keliling. Aku nak kasitau, yang mengumpat tu tak baik. Sesuai dengan hadith di pembukaan entry aku. Renung-renungkan lah yea kawan-kawan semua.

1 Response to "TaK BaiK MeNGuMPaT"

  1. Masy says:
    April 25, 2012 at 4:01 PM

    tetobe petik nama aku hah. rindu aku lettewwwwwwwww hahhahaha