HaRaPaN

Assalamualaikum semua,

Seperti biasa, sebulan sekali atau dua bulan sekali baru la aku mengupdate blog aku. Harap-harap lepas ni aku makin rajin mengupdate blog. This one is for you Badek, sebab kau rajin mintak cerita pasal thoughts.

(Kosong)
Sejak akhir-akhir ni aku sentiasa terasa kekosongan dalam hidup. Kenapa? Mesti korang tertanya-tanya aku takde kawan ke? Aku takde benda ke nak buat? Kenapa kenapa dan kenapa? Kalaulah aku boleh menjawab segala persoalan ni, pasti aku tak rasa kekosongan. Sejak akhir-akhir ni juga aku mendapati diri aku semakin lama semakin kurang mempunyai sahabat. Mana pergi semua sahabat-sahabatku?

(Memori)
Teringat aku ketika aku masih study dulu. Mana-mana pergi, mesti kena angkat tangan. Ada saja orang yang perlu ditegur, disalam dan senyum. Aku masih ingat, ada satu ketika dimana seorang kawan aku bertanya kepada aku, "Majid, satu KL ni kawan kau ke?" Tapi itu semua hanya memori. Memori 10 tahun yang lalu. Salah siapakah ini? Aku yakin, semua ni berpunca dari diri sendiri. Mungkin aku bukan seorang sahabat yang baik sehingga aku dah kurang punya sahabat sekarang ni.

(Kecewa)
Aku ada rakan-rakan yang sentiasa mengingati aku ketika waktu susah, sedih, kecewa, marah, bosan dan tertekan. Masa tu, aku rasa bangga, sebab dalam keadaan yang sebegitu, rakan-rakan aku datang kepada aku. Maknanya, aku merupakan antara orang yang dipercayai. Tapi, seperti biasa, bila dah selesai semuanya, maka aku pun mulalah di sebulan setahun sekalikan. Apa maksudnya tu? Maksudnya, aku ni jarang-jarang dihubungi. Aku tidak pernah salahkan mereka, sebab aku percaya mereka busy dengan kehidupan mereka seharian. Dengan jadual kerja dan sebagainya. Bukankah aku juga sebegitu?

(Masih kecewa)
Setiap manusia akan ada masa up and down mereka. Memerlukan sahabat untuk melepaskan perasaan semasa up, semasa down dan semasa kecewa. Tapi seperti biasa, aku masih tidak tahu kepada siapa aku perlu luahkan. Terus terang, aku ada beberapa orang yang aku betul-betul selesa bila berbual dengan dia orang. Yang boleh membuatkan aku rasa ceria dan membuatkan aku ketawa. Thanks, sebab masih melayan aku. Walaupun aku kerap mungkir janji dengan kau. Aku selesa dengan kau.

(Masih lagi kecewa)
Kadang-kadang aku rasa macam tidak adil bila rasa orang treat aku macam barang hiasan. Bila suka datang, bila dah bosan buang. Tapi bila fikir-fikir balik, mungkin juga aku ada buat orang begitu. Jadi kesempatan ini aku nak meminta maaf sekiranya aku ada berbuat demikian. Bila perasaan tidak adil itu muncul, pasti akan ada bisikan-bisikan didalam hati supaya aku berbuat kejahatan. Pasti ada suara-suara yang menyuruh aku supaya jangan menjadi seorang yang baik (baik sangat ke aku ni?). Bisikan-bisikan supaya aku mengambil kesempatan pun banyak juga. Buat masa ni, aku rasa aku bisa lagi menepis bisikan-bisikan hati itu. Masih lagi bertahan. Tapi sampai bila?

(Harapan)
Ya Allah, kau kuatkanlah diri aku ini. Aku insan yang lemah. Aku memerlukan sahabat yang boleh menyinarkan hidup ini. Semoga kau pertemukan aku dengan mereka yang bergelar sahabat.

14 Response to "HaRaPaN"

  1. Wardati Za'im says:
    March 11, 2010 at 11:57 PM

    sowie sbb mara man aritu. nk cepat n kelam kabut msa tu sbb nk blk kg moyang meninggal. well. hope u happy always. :)

  2. mimi mimi says:
    March 12, 2010 at 12:02 AM

    insyaAllah, dipertemukan satu ari nnt..

  3. oranglidi says:
    March 12, 2010 at 2:27 AM

    macam tu lah manusia brader. dah jadi fitrah.

    lama x dgr coretan lu.

  4. Masy says:
    March 12, 2010 at 8:20 AM

    lama x dgr coretan lu.<-- org lidi, ade org bacakan entry grunge ni utk lu ke? hahaha

    oooooooooooooo patut laaaaa... aku dah paham. ngeehhhh welkem2

  5. mamai says:
    March 12, 2010 at 9:06 AM

    selagi ada harapan maka kita masih ada masa

  6. oranglidi says:
    March 12, 2010 at 5:56 PM

    coretan tulisan ke percakapan masy?

  7. rhapsody LiN says:
    March 12, 2010 at 6:32 PM

    ish..ko jgn la iktkan sgt perasaan tu.. ko boleh punye. ko bkn jenis org yg boring pun. aku rasa semua org pun akn lalui benda ni.. just sabar n dktkan diri dgn Nya. mungkin bc alquran untuk beri makanan kpd hati yg kosong tu.. :)

    gud luck !
    kite kwn kan :pp

  8. Dania says:
    March 13, 2010 at 1:53 AM

    i kinda like "masih lagi kecewa" paragraph

  9. blueCITY® says:
    March 13, 2010 at 1:05 PM

    salam grunge....

    biru ni siapa buat grunge?
    grrrrrrrrrr,...

    semoga berjumpa apa yg dicari dalam hidup,
    teruskan pencarian okay

    xoxo

  10. iyda7 says:
    March 13, 2010 at 7:39 PM

    ko punya raaameii kawan..

    but i think.. wat u really need rite now.. d special one..

  11. memyselfkaTe says:
    March 14, 2010 at 11:39 PM

    Dania I agree with u...(Masih lagi kecewa)

    grunge...for you to ponder:

    "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. Al-Baqarah:216"

  12. ░♥si lampu neon♥░ says:
    March 15, 2010 at 5:00 PM

    ape yang ko bz sgt? hurmm

  13. patungcendana says:
    March 16, 2010 at 12:51 PM

    biasa la.... :-)

  14. siv says:
    March 17, 2010 at 12:38 PM

    okay.
    :)